בית הספר לטלוויזיה לקולנוע ולאמנויות, ירושלים (ע“ר)

סדנת צילום ותאורה מעשית

ההחלטה הראשונה שאנחנו מקבלים בתחילתו של יום צילום, היא איפה נעמיד מצלמה, מהיכן נרצה לתת לצופה להתבונן בסיפור שנספר לו. גם אם השאלה נשאלה הרבה לפני יום הצילום, ברור לכולנו שהמצלמה היא הכלי המרכזי אתו אנחנו מספרים סיפור,שכן הקולנוע נולד בעקבות המצאת הצילום, והמצלמה היא לב העשייה הקולנועית.
כאומנות שנולדה מתוך הטכנולוגיה,היא ממשיכה להיות מושפעת ממנה. השינויים והפיתוחים, שצילום הקולנוע נהנה מהם במצלמות, בתאורה ובציוד גריפ משפיעים באופן עמוק על המבע הקולנועי, על השפה ומתוך כך גם על התוכן. חלק מהשינויים מונעים על ידי כוחות תעשיתיים ושיווקיים וחלקם נדחפים קדימה על ידי השאפתנות האומנותית של במאים וצלמים פורצי דרך. 
ישנה תחרות מסחרית ביו יצרנים, שמביאה לעולם הצילום מצלמות חדשות,חיישנים שהרגישות שלהם לאור נחשבה עד לא מזמן לבלתי אפשרית, פנסים שמפיקים אור  בכל צבע רצוי ומבחר עצום של מייצבים שמאפשרים בקלות יחסית לבצע תנועות מצלמה שפעם נחשבו דימיוניות. בנוסף לכך עולם ה POST PRODUCTION הדיגטלי מאפשר שליטה אינסופית בציבעוניות, במראה הסופי ולעיתים גם בקומפוזיציה. מבחר המיכחולים העפרונות וסוגי הנייר שעומדים היום לרשותינו כצלמים הוא עצום, והוא ממשיך לגדול.
בעקבות המהפיכה הדיגיטלית אנחנו יוצרים היום בעולם שבו לכאורה כל אחד יכול. הצילום, העריכה ואפילו ההפצה של סרטים הפכו להיות זולים, אפשריים ונגישים יותר. המהפיכה הזאת וערעור האוטוריטות הישנות הופכים את העשייה הקולנועית לדמוקרטית יותר ולנחלתם של רבים יותר, ובאותו זמן יוצרת מראית עין מטעה לפיה באמת "כל אחד יכול" בעוד שהאמת היא שהיום יותר מאי פעם, נדרשת רמה גבוהה יותר של מקצוענות מיומנות ושליטה בחומר.
במקרים רבים, בתעשייה כמו גם בסרטי סטודנטים, הצלם נדרש להיות "המבוגר האחראי" על סט הצילומים. הוא זה שמעצב את סגנונו של הסרט, את האוירה שלו ולעיתים אף את ההתכתבות שלו עם עולם של דימויים מתחום הציור, הצילום והקולנוע.על פי רוב יש מאחוריו יותר ניסיון בצילום, מאשר לבמאי יש בבימוי, והמעמד הזה של הצלם נושא אתו אחריות רבה. 
צלמים נדרשים להיות מעודכנים.לראות תערוכות, להיחשף לעבודות אומנות, לצפות בסרטים על מסך גדול ואז לחפש כל אינפורמציה אפשרית לגבי האופן שבו הם נעשו. ובמקביל, להתנסות בטכניקות חדשות. לקרוא, להתעניין, לעשות טסטים, לחפש סגנון ולגלות סקרנות לגבי כל יצירה או חידוש, שניתן להוסיף לארגז הכלים שלהם ושיעשיר את השפה הקולנועית ואת היכולת לתרגם תוכן לצורה, ולתת לצורה תוכן.

סמסטר א' תשע"ז
רביעי 16:00 - 20:30
מרצה: 
מסלול: 
קולנוע
נקודות זכות: 3.5
מיועד לשנים: 
ג'
מס' קורס: 
15895