בית הספר לטלוויזיה לקולנוע ולאמנויות, ירושלים (ע“ר)

קורסים בימוי והפקה

שנה א'

AVID ס"א

בקורס נרכוש יכולת מקיפה לשימוש יעיל בתוכנת העריכה המובילה בעולם הקולנוע והטלוויזיה: Composer Media Avid ונכיר את מרבית הכלים הטמונים בתוכה...המשך >

AVID ס"ב

בקורס נרכוש יכולת מקיפה לשימוש יעיל בתוכנת העריכה המובילה בעולם הקולנוע והטלוויזיה: Composer Media Avid ונכיר את מרבית הכלים הטמונים בתוכה...המשך >

בימוי דוקמנטרי א

מרצה: רון עופר
הבמאי התיעודי הוא המתווך בין העולם שבחוץ לבין החומר המצולם. הקורס עוסק במקומו של הבמאי הדוקומנטרי בתוך המציאות, בטכניקות שונות של עבודה...המשך >

בימוי עלילתי - סדנת חפץ

בקורס זה יכתב תסריט קצר של עד 5 דקות, ללא דיאלוגים, שיש בו חפץ מוגדר המהווה את המנוע המפעיל של העלילה. כמו הטבעת בטרילוגיית "שר הטבעות",...המשך >

בימוי עלילתי א

גם אם לא נכתב לו מילון - הקולנוע הוא שפה, השונה מכל אמנות חזותית אחרת. כיצד מבטאים רגש? כיצד בונים סיטואציה דרמתית? כיצד אפשר לספר סיפור...המשך >

דוקומנטרי ישראלי

צפייה במיטב העשייה התיעודית הישראלית מהשנים האחרונות דרך בחינה של טיפול יוצרי הסרטים בנושאים שונים כגון: המשפחה, אמונה, זיקנה, אהבה, זהות...המשך >

הגיבור הקולנועי

תוך כדי הקניית המושגים הבסיסיים הדרושים לכתיבת תסריט קולנועי, ע"י כתיבת עבודות וצפייה משותפת, ייבחן מסעה של הדמות הקולנועית בנבכי העלילה.

הדרכת שחקנים

בקורס ילמדו הסטודנטים , את השפה "שחקנית" .מה זה להיות שחקן. והתחלה של יחסים בין במאי לשחקן. לדבר את עצמם . לשאול שאלות , לדעת מה הם רוצים...המשך >

המדרש והקולנוע

הקורס עוסק ביסודות של השפה בקולנוע ובמדרש תלמוד והאגדה, במקומו של היוצר/ת מול עצמו, מול היצירה שלו ומול הצופה. כמו כן עוסק במסורת הסיפורית...המשך >

ז'אנרים בקולנוע

הקולנוע מורכב מז'אנרים (סוגות) רבות ובקורס זה נסקור כמה מהמרכזיים שבהם: המערבון, המחזמר, הקומדיה הרומאנטית, הסרט האפל ועוד. על איזה רקע צמח...המשך >

יסודות הצילום

הקורס "יסודות הצילום" נועד להפגיש את הסטודנט עם עולם הצילום על מנת לאפשר לו גישה ושימוש בצילום לצרכיו המקצועיים והיצירתיים. הקורס בא לתת...המשך >

כתיבה יוצרת

מרצה: רון עופר
סדנא מעשית שבה התלמידים יתנסו בכתיבת פרוזה שמטרתה להביא לידי ביטוי את הקול הפנימי של כל אחד מהתלמידים, לעורר בהם השראה ויצירתיות, ולאפשר...המשך >

מבוא לעריכה

מרצה: מיקי כהן
"אם הסרט הוא הגוף, העריכה היא פעימות הלב" אמר ז'אן לוק גודאר. הקורס מקנה לתלמידים את יסודות העריכה הבסיסיים תוך התמקדות בטכניקות ותאוריות...המשך >

מבוא לתסריטאות

מרצה: עמרי לוי
סיליבוס קורס מבוא לתסריטאות – סמסטר א' שיעור 1. מה זה תסריט? מה ההבדל בין תסריט לסיפור? כיצד ניתן ליצור קונקרטיזיציה של מושג מופשט? על...המשך >

מבוא לתרבות המערב בעין יהודית

מה בין התרבות היהודית לתרבות המערב? היכן שתי תרבויות אלו משיקות זו לזו והכין מתנגדות? האם הן משפיעות אחת על השנייה וכיצד? דרך חשיפה לכמה...המשך >

מבוא לתרבות חזותית

קורס ידע רוחבי, המשלב הכירות עם טקסטים מתחומי התיאוריה הרלוונטיים (מקורות) ותרגול פרשני של דימויים מתחום התרבות החזותית.

מבע קולנועי

איך "מדבר" הקולנוע? מה ההבדל בין צילום תקריב לצילום מרחוק? האם תנועת המצלמה היא מקרית, או שיש לה משמעות משלה? בעזרת ניתוח סצינות קולנועיות...המשך >

מושגים בתולדות האמנות

האמנות השביעית היא חוליה בשרשרת האמנויות האחרות. תוך התבוננות ביצירות אמנות מתקופות שונות עוסק הקורס בסקירה של האמנות הפלסטית ובניתוחן של...המשך >

מרעיון לתסריט חפץ

בקורס זה יכתבו תסריטי הגמר העלילתיים של שנה א' שמה שעומד במרכזם הוא חפץ אחד המניע את העלילה והסרט (ראו גם "סדנת חפץ" להרחבה). התסריטים...המשך >

סאונד

לימוד עקרונות ההקלטה בקולנוע ובטלוויזיה תוך היכרות עם יסודות הסאונד והציוד הבסיסי להקלטה בו התלמידים משתמשים בשנת לימודים זו (בום, נק...המשך >

סמינריון פתיחת שנה

מרצה:
כל שנה ב"מעלה" נפתחת בשבוע לימודים לכלל תלמידי ביה"ס הנמשך חמישה ימים, ומורכב ממפגש עם יוצרים וסרטיהם, הרצאות עיוניות, וסדנאות מעשיות. בתשע...המשך >

עריכה - בסיסי

בקורס זה תלמד תוכנת העריכה AVID שהיא תוכנת העריכה המרכזית בעולם לעריכת סרטים עלילתיים ותיעודיים. בסיום הקורס יערך מבחן בקיאות על התוכנה...המשך >

צילום א

בקורס זה נלמדים יסודות הצילום, היכרות עם אור טבעי ועם תאורה מלאכותית, וצעדים ראשונים בשילוב תנועה בצילום. התלמידים מבצעים תרגילי צילום...המשך >

שימוש בציוד

קורס מזורז שבו ילמדו העקרונות הבסיסיים של שימוש בציוד צילום ותאורה: הפעלה נכונה של המצלמות והפנסים, אמצעי זהירות בסיסיים, ועקרונות מרכזיים...המשך >

תולדות הקולנוע א

ניתוח ההיסטוריה הקולנועית מתוך גישה אינטרדיסציפלינרית, הבוחנת את מקורות ההשפעה ההיסטוריים והתרבותיים של התפתחות הקולנוע, תוך סקירה...המשך >

תחקיר

מרצה: משה אלפי
לימוד יסודות התחקיר לסרט התיעודי והעלילתי. כיצד לומדים ומתחקרים נושא או אדם לא מוכר? מהם אמצעי התחקיר העומדים לרשותנו וכיצד ניתן להשתמש בהם...המשך >

שנה ב'

איפה הסיפור

בקורס נחקור את המתח האמנותי המתקיים בין עלילה, דמות וז'אנר למיקום שבו הסיפור מתרחש. בכל שיעור נתרגל את עקרונות הדרמה התסריטאית מזווית...המשך >

בימוי דוקומנטרי ב

היכולת ליצור אחידות סגנונית לאורך יחידה תיעודית ארוכה, מצריכה פיתוח שפה וסגנון שיש בהם יכולת של התבוננות במציאות בדרך סיפורית, תוך אמירה...המשך >

בימוי עלילתי

מרצה: עמרי לוי
בהתבסס על ההתנסות הראשונית של שנה א', קורס זה מקנה את יסודות הבימוי תוך מתן דגש על אינטרפטצייה של התסריט, בניית השוטינג, המיזנסצינה, הדרכת...המשך >

דיאלוגים

כיצד ניתן לכתוב דיאלוג טוב? מה הופך דיאלוג להכרחי? וכיצד ניתן לכתוב דיאלוג שהוא במיטבו פעולה שפועלת דמות אחת על אחרת? מה ה"מוזיקה" השונה של...המשך >

הדרכת שחקנים ב

מרצה: צק ברקמן
השחקן הוא כלי מרכזי בעבודת הבמאי. במהלך הקורס התלמידים ילמדו עקרונות ושיטת שונות לפיתוח דיאלוג עם השחקן על מנת למצות את יכולתו ולהביא אותו...המשך >

ההיסטוריה הקצרה של המוזיקה בקולנוע

מהפסנתרן האלמוני שליווה את ההקרנה הראשונה של האחים לומייר ועד הסקורים הסימפוניים המתובלים באלקטרוניקה, פופ ומוזיקת עולם של ימינו – בין זה...המשך >

הסיפורים שאנו מספרים לעצמנו

הקורס מתמקד בתרומתו של הנרטיב להבניית מסרים בתחום התקשורת והתרבות: דמות, עלילה, מספר וקתרזיס הם מונחים המשפיעים באופן מהותי על טקסטים...המשך >

הפקה ב

מרצה: משה אלפי
בקורס זה ילמדו יסודות ההפקה: ניהול צוות, תקציב, פרה פרודקשן ופוסט פרודקשן לקראת הפקות הגמר העלילתיות והתיעודיות של סוף השנה.

הקלטת שטח

קורס המשך לקורס הקלטה משנה א שבו ילמדו בצורה מתקדמת יותר עקרונות ההקלטה על הסט העלילתי והתיעודי ושימוש בציוד הקלטה מתקדם כמו גם עבודת איש...המשך >

יומן

מרצה: רות ולק
בקורס זה כל תלמיד יצלם יומן אישי, כאשר את המילה הכתובה מחליפה המצלמה. דרך צפייה ולימוד של המאסטרים הגדולים (ובראשם דוד פרלוב ז"ל) וביומנים...המשך >

סוגיות בצילום

הרכשת כלים מתקדמים בתחום השפה הצילומית. הבנה ויישום של מנגנוני השפה בז'אנרים השונים, לימוד ותרגול של הקשר בין טכניקה, שפה ומסר צילומי,...המשך >

סטוריבורד

מרצה: נעם נדב
הקורס מהווה קורס הכנה בסיסי לפיתוח אחת ממיומנויות היסוד הנדרשות לשלב הטרום-הפקה של סרט קולנוע. במהלכו מתוודעים התלמידים לסטוריבורד כמכשיר...המשך >

סמינריון פתיחת שנה

מרצה:
כל שנה ב"מעלה" נפתחת בשבוע לימודים לכלל תלמידי ביה"ס הנמשך חמישה ימים, ומורכב ממפגש עם יוצרים וסרטיהם, הרצאות עיוניות, וסדנאות מעשיות. בתשע...המשך >

עיצוב פסקול

המוסיקה לובשת ופושטת צורה זה אלפי שנים. לכל מוסיקה סיפור משלה. במסגרת הקורס מאזינים הסטודנטים ליצירות מסגנונות מוסיקליים שונים, מתוך מגמה...המשך >

עריכה ב

מרצה: ציפי רז
כהמשך ליסודות העריכה שנקנו בשנה א', עוסקת הסדנה בשלבים מתקדמים של העריכה הלא-ליניארית. הסדנה מקנה לתלמיד מיומנויות מקצועיות בעריכת סרטים...המשך >

צילום דוקומנטרי ב

איך מצלמים סצינה תיעודית ומה ההבדל בגישה זו מול הגישה לצילום הסצינה העלילתית? דרך תרגילים שונים: יחד בתוך קבוצה, מעקב ועוד, נלמד כיצד לגשת...המשך >

צילום ותאורה ס"א

קורס המשך לקורס של שנה א', שבו ילמדו שיטות צילום ותאורה מתקדמות יותר, העמדת פריים והעמדת תאורה, עבודה של צלם מול במאי, ניהול סט ביום ובלילה...המשך >

צילום ותאורה ס"ב

שיעור הממשיך את השיעור של סמסטר א', תוך דגש על תהליך הפרה פרודקשן והעבודה עם הבמאי. בקורס זה תיבחן עבודת הצלם ביחס לתסריט, בשיתוף הפעולה עם...המשך >

קולנוע רוחני

סדנה שבה נבחן את המושג "רוחניות" בהקשר לקולנוע, מבחינת שפה קולנועית ותמות קולנועיות. ננתח את הדרכים שבהם יוצרי קולנוע מביאים לידי ביטוי...המשך >

שפת המראות: סדנת כתיבה בהשראת השירה הישראלית המודרנית

ש פ ת ה מ ר א ו ת סדנת כתיבה בהשראת שירה ישראלית מודרנית בהנחיית יונדב קפלון ס י ל י ב ו ס מטרות הקורס - ללמוד לבטא בכתב מחשבות, רגשות,...המשך >

תולדות הקולנוע ב

קורס זה, הממשיך את הקורס של שנה א', עוסק בעיקר בקולנוע האירופי והאמריקני. במהלך הקורס מושם דגש על זרמים הפועלים בתעשייה המרכזית ובשוליה,...המשך >

תולדות הקולנוע הישראלי

מרצה: יאיר רוה
אין הווה בלי עבר. הקורס יסקור אבני דרך בהתפתחות הקולנוע הישראלי במשך חמשת העשורים האחרונים תוך צפייה בסרטים ובקטעים מסרטים. שאלות שיידונו...המשך >

תסריט לוקיישן

בהתבסס על התסריטים והתרגילים שנכתבו בסמסטר א', סדנא זו מתמקדת בכתיבה של סרט סוף השנה תוך התמקדות בחלל ובאתר הצילומים (הלוקיישן) כמנוף...המשך >

שנה ג'

אופני שימוש במוזיקה במדיום הקולנועי

במהלך הקורס נבחן את משמעות התמה המוזיקלית, אפקט כניסת ויציאת הקיו מוזיקלי, הקשר העמוק שבין מוזיקה למעמקי הנפש של הגיבור הקולנועי, הכוח...המשך >

אפקטים ויזואליים לבמאים

הקורס מיועד לבמאים צלמים ועורכים המעוניינים להעשיר את המציאות הקולונעית המצולמת. במהלך הקורס נבחן את עבודת הבמאי וצוותו משלב הרעיון...המשך >

אפקטים ויזואליים למתקדמים

קורס זה ממשיך את הקורס בסמסטר א ובמהלכו יתמחו התלמידים בתוכנות מרכזיות לעיצוב אפקטים ויזואליים בסרטים ובראשן תוכנת ה"אפטר אפקטס".

במאים של במאים

מרצה: יאיר רוה
ישנם במאים שעיקר השפעתם היתה לא על הציבור הרחב, אלא דווקא על עמיתיהם וממשיכי דרכם בעולם הקולנוע. בקורס זה נסקור כמה מבמאים אלו כגון ז'ק...המשך >

דוקו-דרמה

מרצה: איתמר חן
המציאות הישראלית מייצרת אינספור סיפורים מצוינים. למרות זאת, ובשונה מהמגמה שמתרחשת בשנים האחרונות בקולנוע העלילתי העולמי, היוצרים הישראליים...המשך >

הדרכת שחקנים ג

מרצה: נבו קמחי
בקורס נלמד כיצד ניתן לעצב דמות ייחודית אך עם זאת מוכרת, ברורה אך לא סטריוטיפית, וזאת תוך שימוש בשחקן עצמו ובכלים שהוא מביא עימו. בכל שיעור...המשך >

הפקה

לקראת הפקת סרטי הגמר, עוסקת הסדנה בעבודתו של המפיק, החל משלב גיבוש הרעיון ועד ליציאת הסרט לאקרנים: התמודדות עם מגבלות תקציביות, עמידה...המשך >

וידאו ארט

קורס שבו הכוח המניע הוא לאו דווקא זה הנראטיבי אלא הויזואלי והתנועתי. קורס זה פותח פתח עבור התלמידים לחשיבה משוחררת ואבסטרקטית יותר שבמרכזה...המשך >

וידאו קליפים

בקורס נלמד את העקרונות העומדים מאחורי יצירת הוידאו קליפים. סטודנטים לקולנוע מוכשרים לומדים כיצד לייצר סרטים וסדרות. בעזרת מספר כלים פשוטים...המשך >

זהות יהודית בקולנוע האמריקאי והישראלי

סטיבן שפילברג, וודי אלן, האחים כהן ועוד יוצרים בולטים רבים בהוליווד הם יהודים. דרך צפייה וניתוח של יצירותיהם נבחן כיצד הנראטיב היהודי האישי...המשך >

ייצוגים של תרבות בקולנוע

מרצה: שלום הגר
תרבויות שונות, עמים שונים ודתות שונות מוצאות דרכים ייחודיות להביא את זהותם אל מסך הקולנוע. בקורס זה נעבור מסע דרך תרבויות, דתות, עמים...המשך >

כתיבת סרט הגמר

מרצה: עמרי לוי
סדנה יוצרת לכתיבת סרט הגמר תוך שימוש בחומרים וחוויות אישיים כמנוף לכתיבה, מציאת הקול הפנימי והייחודי של כל אחד מהכותבים, והבנה עמוקה של...המשך >

סדנת סרט הגמר

בקורס זה נעבור על תסריטי הגמר ונכין אותם להפקה דרך סדנאות בימוי מעשיות (בשיתוף המורה לצילום) ודרך מעבר על נקודות מרכזיות ובהן: התסריט,...המשך >

סדנת צילום

סדנת צילום מעשית לקראת צילום סרטי הגמר. תתורגל עבודה מול הבמאי, עבודה עם תאורה, זויות צילום ותנועות מצלמה שונות ועוד.

סדנת צילום ותאורה מעשית

מרצה: אבי קורן
ההחלטה הראשונה שאנחנו מקבלים בתחילתו של יום צילום, היא איפה נעמיד מצלמה, מהיכן נרצה לתת לצופה להתבונן בסיפור שנספר לו. גם אם השאלה נשאלה...המשך >

סוגיות בבימוי

היכן לשים את המצלמה? איך לצלם סיטואציה מסויימת ומדוע לצלם אותה דווקא כך? שיעור זה דן בכתיבת השוטינג סקריפט וכיצד ניתן לקחת את התסריט הכתוב...המשך >

סמינריון פתיחת שנה

מרצה:
כל שנה ב"מעלה" נפתחת בשבוע לימודים לכלל תלמידי ביה"ס הנמשך חמישה ימים, ומורכב ממפגש עם יוצרים וסרטיהם, הרצאות עיוניות, וסדנאות מעשיות. בתשע...המשך >

עיצוב אמנותי

מה המשמעות העיצוב האמנותי וכיצד התפאורה והאביזרים בסרט יכולים"לספר סיפור" אודות הדמויות? בסדנה מעשית זו נלמד מה המשמעות העמוקה של עיצוב...המשך >

עריכה מתקדמת

מדוע אני עורך את סרטיי העלילתיים כסרטים תיעודיים ולהפך? מה הקשר בין שני סוגי סרטים אלו? בקורס זה נדון בעבודות שונות שערכתי תוך התייחסות...המשך >

פילוסופיה וקולנוע

קורס זה עוסק בזיקה בין קולנוע לבין פילוסופיה. במוקד הדיון, הפילוסופיה והתרבות הפוסטמודרנית ובאופן ייצוגה בקולנוע הישראלי. הקורס יעמת בין...המשך >

פרוייקט דוקומנטרי

מרצה: רות ולק
אחרי שהתנסו בתרגילים קצרים בשנה א',ובימוי סרט עומק בסוף שנה ב', סדנא זו מלווה את התלמידים המביימים את סרט הגמר הדוקומנטרי שלהם החל משלב...המשך >

קולנוע דוקומנטרי עכשווי

מרצה: שלום הגר
סרט הקולנוע הראשון, אותו ביימו האחים לומייר בשנת 1895, היה דווקא תיעודי. מאז הלך והתפתח הז'אנר הדוקומנטרי בשפה משלו. הטלוויזיה, אשר הביאה...המשך >

תולדות הקולנוע ג

בשנה זו נתמקד בגל החדש הצרפתי ותור הזהב של שנות השבעים בקולנוע האמריקאי ("הגל החדש" האמריקאי). ובנוסף נתעמק בהתפתחותו של הקולנוע הלאומי...המשך >

תסריט הגמר

שיכתוב התסריט כפי שנכתב בסמסטר א' ובדיקת איכויותיו הדרמטיות, בליווי ועדות תסריט, עד להגעה לתסריט מוכן להפקה.

שנה ד'

סמינריון פתיחת שנה

מרצה:
כל שנה ב"מעלה" נפתחת בשבוע לימודים לכלל תלמידי ביה"ס הנמשך חמישה ימים, ומורכב ממפגש עם יוצרים וסרטיהם, הרצאות עיוניות, וסדנאות מעשיות. בתשע...המשך >

עריכה מתקדמת

מדוע אני עורך את סרטיי העלילתיים כסרטים תיעודיים ולהפך? מה הקשר בין שני סוגי סרטים אלו? בקורס זה נדון בעבודות שונות שערכתי תוך התייחסות...המשך >

עריכת טריילרים וקידום אינטרנטי

מרצה: יורם שפר
לקורס אביא שלל דוגמאות ואציע את הראייה שלי עליהן, הנובעת מתוך התבוננות מתמדת על עולם הקולנוע. אני מביא את הפרספקטיבה של 22 שנות יצירה פעילה...המשך >

פרה פרודקשן לסרטי הגמר

קורס מעשי שבו ידונו וילמדו נקודות מרכזיות בהכנות לצילומים: פירוק התסריט, ברייקדאון, ליהוק, אודישנים, ניהול לוח הזמנים של ההפקה ועוד - דרך...המשך >